Visualització de contingut web

Història del Museu de la Valltorta

El descobriment

A finals de 1995 la Generalitat Valenciana inaugurava el Museu de la Valltorta.

Aquest esdeveniment era la culminació d'un llarg procés que començà 78 any abans, durant l'hivern de 1917, any en que Albert Roda i Segarra va descobrir la Cova dels Cavalls al barranc de La Valltorta.

Poc després s'incorporarien les Coves del Civil, les Coves de la Saltadora, cova Mas d'En Josep i una llarga llista que s'ampliaria amb el temps.

Des del seu descobriment han passat per la Valltorta alguns dels més importants investigadors de l'art rupestre.

Personalitats entre les que destaquen Hugo Obermaier, Henri Breuil, Pere Bosch Gimpera i Juan Cabré, per citar només alguns del primers investigadors.

Referència per a la investigació

Des d'aleshores el Museu es va convertir en el centre de referència per a la investigació, gestió i divulgació de l'art rupestre valencià. Des del Museu es va propiciar la declaració de Patrimoni Mundial de l'Art Rupestre de l'Arc Mediterrani de la Península Ibèrica, es va dur a terme una incansable tasca de prospecció, documentació i protecció de l'art rupestre. També es feren les primeres neteges i consolidacions als abrics, accions no exemptes de polèmica però que van contribuir a la posada en valor d'alguns abrics on les figures es conservaven de manera deficient.

El museu ha sigut també la plataforma des d'on s'ha gestat el Parc Cultural Valltorta-Gassulla, una aposta de futur on es pretén compaginar l'estudi, protecció i difusió del ric patrimoni cultural del Maestrat castellonenc, amb el necessari desenvolupament econòmic d'aquestes terres.

Noves tecnologies

Des del museu s'ha apostat per projectes com el 4D VULL que pretén la documentació 4D d'un bon grapat d'abrics per a poder documentar i avaluar patologies, i establir estratègies de conservació preventiva. També s'ha desenvolupat el programa iArt per a millorar notablement les visites als jaciments en pitjor estat, mitjançant l'ús de tauletes i realitat augmentada, tal com s'ha fet en l'abric Centelles i les Coves de la Saltadora.

Visitants a l'abric del mas en Josep (Barranc de la Valltorta, Tírig), 1917.

Exploració de l'Institut d'Estudis Catalans per a l'estudi de les pintures del barranc de La Valltorta, 1917. Arxiu Històric i Fotogràfic © MAC. Prohibida la reproducció de la imatge.